Modernizácia železničnej trate medzi Bratislavou a Viedňou prinesie skrátenie jazdného času na 40 minút a ekologickejšie spojenie medzi metropolami. Slovenský úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom však mešká, a výluka potrvá až do druhého kvartálu 2025. Zistite, aké zmeny modernizácia prinesie a aké obmedzenia aktuálne ovplyvňujú cestujúcich.
Železničná trať medzi Bratislavou a Viedňou patrí k najdôležitejším spojom medzi dvoma európskymi metropolami. Denne medzi týmito mestami cestujú tisíce pendlerov, študentov a turistov, ktorí ocenia nielen pohodlie, ale aj ekologický prínos železničnej dopravy. Modernizácia tohto medzinárodného koridoru je preto nevyhnutná na zvýšenie jeho efektivity a atraktivity.
Aktuálna rekonštrukcia úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom, ktorá zahŕňa elektrifikáciu trate a zvýšenie rýchlosti vlakov, prispeje k skráteniu jazdného času zo 69 minút na približne 40 minút. Tento projekt je krokom k modernejšej a ekologickejšej doprave, ktorá prinesie benefity nielen pre Slovensko, ale aj pre Rakúsko.
Napriek významu tejto rekonštrukcie však slovenský úsek čelí viacerým výzvam. Meškanie prác spôsobené povodňami a technickými komplikáciami predĺži výluku na trati až do druhého kvartálu 2025. Aj keď si projekt vyžaduje trpezlivosť zo strany cestujúcich, jeho dokončenie sľubuje zásadné zlepšenia v rýchlosti, bezpečnosti a komforte železničnej dopravy.
Súčasný stav infraštruktúry, vrátane zastaraných mostov a jednokoľajovej trate, spôsobuje obmedzenia v prevádzke a zvyšuje riziko technických porúch. Modernizácia odstráni tieto problémy, čím sa zabezpečí spoľahlivejšie a bezpečnejšie spojenie medzi mestami.
Projekt zároveň pripravuje trať na budúce zdvojkoľajnenie, ktoré by ešte viac zvýšilo kapacitu železničnej dopravy. Zdvojenie koľají je dôležitou súčasťou dlhodobej vízie udržateľnej a modernej dopravy v regióne, ktorá bude schopná čeliť rastúcemu dopytu v nadchádzajúcich rokoch.
Tento krátky, no strategicky dôležitý úsek s dĺžkou 2,4 kilometra prechádza úplnou modernizáciou, ktorá zlepší jeho funkčnosť a efektivitu.
Jedným z kľúčových aspektov projektu je elektrifikácia jednokoľajovej trate. Elektrifikácia umožní nahradenie dieselových lokomotív ekologickejšími a efektívnejšími elektrickými vlakmi. Tento krok zníži emisie a prevádzkové náklady a priblíži trať štandardom 21. storočia.
Okrem elektrifikácie zahŕňa modernizácia aj rekonštrukciu železničného spodku a zvršku, čo zlepší stabilitu trate a predĺži jej životnosť. Súčasťou projektu je aj výmena piatich starých mostov, vrátane ikonického mosta ponad inundačné územie rieky Moravy. Tento približne 200-metrový most dostane novú desať polovú klenbovú nosnú konštrukciu, pričom jeho historický vzhľad zostane zachovaný.
Modernizácia prinesie aj zvýšenie rýchlosti vlakov. Na slovenskej strane bude trať umožňovať jazdu rýchlosťou 120 km/h, pričom na mostoch to bude až 140 km/h. Na rakúskej strane, kde je trať už elektrifikovaná a zdvojkoľajnená, vlaky dosahujú rýchlosť až 200 km/h. Táto integrácia zabezpečí hladký prechod medzi slovenskou a rakúskou infraštruktúrou.
Projekt realizuje spoločnosť PORR, ktorá zvíťazila vo verejnom obstarávaní s cenovou ponukou 10,9 milióna eur bez DPH. Stavenisko bolo odovzdané v marci 2024 a dokončenie prác je plánované približne na leto 2025.
Rekonštrukcia železničného úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom výrazne ovplyvňuje cestujúcich, ktorí pravidelne využívali toto spojenie na cestu do Rakúska. Výluka spôsobila úplné zastavenie vlakovej dopravy na tomto úseku, čo znamená, že cestujúci musia využiť alternatívne možnosti dopravy.
Vlaky REX cez Petržalku
Pre cestujúcich medzi Bratislavou a Viedňou je zabezpečené alternatívne spojenie vlakmi REX zo stanice Bratislava-Petržalka cez Kittsee. Tieto vlaky premávajú v hodinovom intervale, pričom počas špičky každých 30 minút. Kapacita vlakov bola posilnená, aby dokázala pokryť zvýšený počet cestujúcich počas výluky.
MHD medzi Hlavnou stanicou a Petržalkou Cestujúci z Hlavnej stanice v Bratislave sa na stanicu Petržalka môžu presunúť pomocou mestskej hromadnej dopravy. K dispozícii sú: Denná linka 93: Premáva pravidelne cez deň. Nočná linka N93: Určená pre nočné cestovanie. Cestujúci v týchto autobusoch môžu použiť platný medzištátny vlakový lístok do/z Rakúska, ktorý stačí predložiť pri kontrole.
Tieto alternatívne možnosti zabezpečujú pohodlné a pravidelné spojenie s hlavným mestom Rakúska aj počas výluky.